Skolen ble startet i 1958 av Syvendedags Adventistkirken. Skoles visjon er: tro, samhold og læring.

Siden starten har skolen vært åpen for alle. Derfor er det et mangfold av elever på TVS. Elevene har ulik familiebakgrunn, religiøs og politisk tilhørighet. Mange av elevene er fra skolens nærområde, men fordi skolen har et internat er det også elever fra hele landet samt noen få elever hvert år fra utlandet. Vi regner med at det vil være rundt 150 elever ved skolen, skoleåret 2024/2025.

Tyrifjord videregående skole (TVS) er en del av Adventistkirkens skolenettverk. I Norge har adventistkirken to barnehager, elleve grunnskoler i tillegg til TVS. På verdensbasis utgjør adventistskolene verdens nest største private skolesystem.

Adventistskolene formidler verdier for livet og på TVS jobber man aktivt med disse verdiene: respekt, toleranse, trosfrihet og likeverd.

TVS er godkjent etter privatskoleloven og mottar statstilskudd. Det vil si at skolepengene er lave og at elevene som bor på internatet får borteboerstipend.

Du kan lese mer om skolens eier på www.adventist.no.