Tyrifjord Videregående Skole

INNLEDNING

Tyrifjord videregående skole er en selveiende forening som drives i samarbeid med Adventistkirken i Norge (SDA-DNU). All undervisning og alle aktiviteter skjer innenfor rammen av det kristne adventistiske livssyn. Se for øvrig ”Formål, filosofi og gjennomføring”.

GENERELLE PRINSIPPER FOR INNTAK

1. Skolen har hele landet som inntaksområde.
  2. Det er en forutsetning at elevene retter seg etter skolens regler og respekterer skolens kristne adventistiske grunnlag.
  3. Eleven må søke om opptak hvert år.
  4. Ungdom med rett til videregående opplæring etter opplæringslova § 3-1 prioriteres foran voksne søkere.
  5. Søkere etter fristen, trer inn i ventelisten etter 1. opptak på samme vilkår som øvrige
    søkere.

INNTAK TIL Vg 1

For å kunne bli tatt inn som elev til Vg 1, må søkeren legge frem vitnemål/bekreftelse som viser at vedkommende har fullført 10-årig grunnskole eller tilsvarende. Hjemfylket vurderer realkompetansen til en voksen søker før vedkommende tas inn som elev ved skolen. Skolen vurderer formalkompetansen der de har tillatelse til dette.

a) Inntak av elever til studiespesialiserende programområde Vg1 har siste inntaksdato 31. oktober. For elever på Vg1 som bytter over fra tilsvarende programområde ved annen skole opphører inntak fra start av 2. termin.

b) Inntak av elever til yrkesfag Vg1 har siste inntaksdato 5 skoledager før skolens høstferie.

INNTAK TIL VIDEREGÅENDE KURS – Vg 2 og Vg 3

For å kunne bli tatt inn som elev i Vg 2 eller Vg 3, må søkeren legge fram bekreftelser som viser at søkeren har de kunnskaper og ferdigheter som etter læreplanen er nødvendig for å følge undervisningen. Se punkt C. for vurdering av realkompetanse/formalkompetanse for voksne.

a) Inntak av elever til studiespesialiserende programområde Vg2 og Vg3 har siste inntaksdato 31. oktober. For elever på Vg2 som bytter over fra tilsvarende programområde ved annen skole opphører inntak fra start av 2. termin.

b) Inntak av elever til yrkesfag Vg2 har siste inntaksdato 5 skoledager før skolens høstferie.

INNTAKSREKKEFØLGEN

Vg 1

Dersom det melder seg flere kvalifiserte søkere enn det antall elevplasser skolen disponerer, skjer inntaket i denne rekkefølgen:

1. Søkere, der søker eller foresatte er medlemmer av Adventistkirken
  2. Søkere som er elever ved Adventistkirkens grunnskoler
  3. Andre søkere. Av disse får søkere fra Hole kommune tilleggspoeng (6 poeng)

Innenfor hver gruppe (a,b,c) fordeles plassene etter poeng.

Søkerens poengsum regnes ut på grunnlag av karakterer og tilleggspoeng.

Beregning av poeng på grunnlag av karakterer

Ved beregning av poeng på grunnlag av karakterer på avgangsvitnemål fra grunnskolen skal avsluttende karakterer i obligatoriske fag legges til grunn. Dersom det i noen fag foreligger flere karakterer (muntlig-skriftlig, standpunkt-eksamen), regnes gjennomsnittet av karakterene.

Videregående kurs

1. skolen gir fortrinnsrett til sine egne elever ved inntak til videregående kurs etter samme inntaksrekkefølge som for grunnkurset
  2. nye elever opptas på grunnlag av karakterene for siste årstrinn. Søkere med realkompetanse kan gjøre at den ordinære opptaksprosedyren fravikes

ANTALL ELEVER

På bakgrunn av skolens ønske om en balansert sammensetning av elevmassen og begrensninger ut fra skolens faktiske kapasitet, kan skolestyret for det enkelte skoleår forut for søknadsfristen fastsette maksimalt antall elever på de enkelte trinn og/eller de ulike utdanningsprogram. Skolen tar forbehold om at de enkelte maksimaltall kan overskrides noe som følge av overbooking ved inntak ut fra erfart frafall.

INNTAKSMYNDIGHET

Rektor er ansvarlig for opptaket.

ANNET

Forvaltningsloven og anke

Inntak er enkeltvedtak og blir behandlet etter reglene i forvaltningsloven. Enkeltvedtaket kan påklages. Statsforvalteren i Viken er klageinstans.

Søknaden

Søknaden sendes direkte til Tyrifjord videregående skole, eller via VIGO. Søkere fra VIGO
vil bli bedt om å kompletere sin søknad.

Søknadsskjema finnes på skoles hjemmeside.
Adresse: www.tyrifjord.vgs.no

Søknadsfrist